プセロス「カルデア神託註解」 19

Πάντοθεν ἀπλάστῳ ψυχῇ πυρὸϛ ἡνία τεῖνον.
Ἄπλαστον ψυχὴν ὀνομάζει τὸ λόγον τὴν ἀμόρφωτον καὶ ἀδιατύπωτον, ἢ τὴν ἁπλουστάτην καὶ καθαρωτάτην· “ἡνία” δὲ τοῦ “πυρὸϛ” τῆϛ τοιαύτηϛ ψυχῆϛ τῆϛ θεουργικῆϛ ἐστι ζωῆϛ ἡ εὔλυτοϛ ἐνέργεια, ἀνατείνουσα τὸν νοῠν τὸν πύρινον εἰϛ αὐτὸ τὸ θεῖον φῶϛ. “Παντοθεν” οὖν τῇ “ἀπλάστῳ ψυχῇ” τὰ τοῦ “πυρὸϛ ἡνία τεῐνον”· τοῦτ’ἐστι· καὶ ἀπὸ τῆϛ νοερᾶϛ δυνάμεωϛ καὶ ἀπὸ τῆϛ διανοητικῆϛ καὶ ἀπὸ τῆϛ δοξαστικῆϛ ἵνα καταλλήλωϛ ἑκάστη δύναμιϛ τὰϛ θείαϛ εἰσδέξηται φωταγωγίαϛ. Οὐ γὰρ ἀεὶ νοερωϛ ἐνεργεῖν δυνάμεθα, ἀλλ’ἡ φύσιϛ ὀκλάζουσα καὶ κατὰ τὰϛ δευτέραϛ ζωὰϛ ἐνεργεῖ.

「いたるところから、形をなさない魂は火の手綱を伸ばす」

神託は、無定型で造形できないロゴスを「形をなさない魂」と称している。それは至極端的かつ純粋なものである。その魂がもつ「火の」「手綱」とは呪術的生のしなやかな働きであり、それは火のごとき知性を神的な光そのものへと高める。「形をなさない魂」は「いたるところから」「火の手綱を伸ばす」とはつまり、知力、洞察力、判断力から、それぞれの力が応分の神的な照明を受け取る、ということである。われわれはつねに知性的に働くことができるとは限らないが、ピュシスは屈み込んで、第二の生に即した働きをなすからである。