Δεῖ γὰρ καὶ τοῦτο εἰδέναι, ὡς πᾶσα ψυχὴ πάσης κατ᾿ εἶδος διέστηκε, καὶ ὅσαι ψυχαί, τοσαῦτα καὶ τὰ εἴδη τῶν ψυχῶν ἐστι · πρῶτον μὲν γὰρ καθ᾿ ἓν εἶδος, πολλῶν ἀτόμων ὑπόστασις ἑνοειδῶν περὶ τε τὴν ὕλην ἐστὶ καὶ τὰ σύνθετα τῶν ὄντων, μιᾶς ὑποκειμένης φύσεως ποικίλως τοῦ αὐτοῦ μετεχούσης εἴδους · εἰ γὰρ τὸ εἶναι τῆς ψυχῆς λόγος ἐστὶ καὶ εἶδος ἁπλοῦν, ἢ οὐδὲν διοίσει κατ᾿ οὐσίαν ψυχή τις ἄλλης, ἢ κατ᾿ εἶδος ἂν διαφέροι · ὃ γὰρ ἐστι διοίσει μόνον, ἔστι δὲ εἶδος μόνον. Ὅθεν δῆλον ὡς πᾶσα ψυχή, κἂν τῶν αὐτῶν ᾖ λόγων πλήρης, ἀλλ᾿ ἓν εἶδος ἔλαχεν ἀφοριστικὸν τῶν ἄλλων, ὥσπερ τὸ ἡλιακὸν εἶδος χαρακτηρίζει τὴν ἡλιακὴν ψυχήν, ἄλλο ἄλλην.
というのも、次のことを知らなくてはならないからだ。魂はすべて種において(ほかの)すべてと異なっており、魂があるだけ魂の種もある。なぜなら、まずは一つの形相のもとでも、質料および複合的存在においては、一者の形相をもった複数の分割できない実体が存在するからである。下支えする単一のピュシスが様々にその同じ形相に与るのである。もし魂の存在とはロゴスであり、端的な形相であるとするなら、どの魂も実体においては他とまったく変わらないか、あるいは形相において異なるかである。というのも、存在するもののみが異なりうるのであり、それは形相でしなかいからだ。ゆえに、次のことは明らかである。魂がすべて同じロゴスに満たされているにしても、わずかに形相においては他と区別されうるのであり、結果的に太陽のごとき形相が太陽のような魂を特徴づけ、他の形相は他の魂を特徴づけるのである。(了)
*次回からはプセロス「カルデア神託注解」。